Interview

intv_eugene_p1_h intv_eugene_p2_h 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrische gitaren en snaren

Heb twee strats. Een der allereerste Japanse stratocasters met een goede brede(!), rosewood toets en een ‘oude’ (ook een der eerste) Squier strat met een maple neck . Mijn telecaster, met een extra in en uit fase schakelaar, heeft ook een maple neck. Op deze gitaren gebruik ik een 0.10 set. En het merk maakt me niet zoveel uit. Wel gebruik in steeds vaker Elixir snaren vanwege de coating. Nadeel is wel wanneer de coating gaat loslaten…..

Heb ook een Gibson Les Paul ‘de luxe’, waarvan de originele mini humbuckers vervangen zijn door oude  paf’s en een Gibson ES sunburst  335. Op beide Gibsons  gebruik ik  0.11.
Heb ook nog een  Carlo Robelli met ‘gewone’ humbuckers. Op deze gitaar gebruik ik 0.12. Wel werken, maar dan ook wel toon! En daarom ook een dik plectrum. (hoewel ik ook vaak met m’n vingertoppen speel, toch weer heel anders dan met plectrum). En sinds kort voor de fun ook een Danelectro ’59. Daarop weer een 0.10 setje

Voor wat de versterkers betreft, kies ik voor de ‘bluesy business’ uit een Fender Concert, een Fender plus 112,of  een Tech21, (en deze is ook goed te gebruiken voor mijn bluesharp) en op de grond ‘in het bakkie’ een Korg tuner, een Dod Vibro Thang en een Voodoo Lab sparkle drive. Ook soms een Boss Chorus ensemble om een ‘leslie achtige’ sound te maken. Voor ‘theaterachtige zaken’ gebruik ik een Roland cube 60 met een JBL 100 Watt speaker (en daar ‘hangt’ meestal een Boss ME 5 aan, waar ik (al jaren) twee banken met vaste sounds in heb vast gelegd) En moet of mag het écht harder, dan zeul ik mijn (ook weer) oude Lab L5 mee.

Klassieke gitaren en snaren
Dan is er natuurlijk ook mijn ‘klassieke kant’. Ik heb een Kohno 10 uit 1974 waarmee ik mijn solo CD’s heb opgenomen en een Juan Orozco uit 1984 waar ik een strip onder de kam heb laten zetten om bijv. met fluit en cello ook overeind te blijven.
Snaren voor de ‘klassieke’ gitaren: D’Addario Pro Arte Hard Tension.

Heb je je gitaar laten bouwen of is het een standaardconfiguratie?
Hoeft niet meer! Ik heb twee mooie klassieke gitaren en een ‘leuk aantal’ electrische gitaren die me allemaal ruim voldoening geven.

Sinds de aanschaf nog iets aan veranderd?
Op mijn inmiddels oude Gibson Les Paul heb ik de pick ups (wanneer in de middenstand) uit fase gezet, zo ook op mijn telecaster. M’n Gibson 335 is, op de mechanieken na, origineel. Verder op de strats wel eens andere pick ups gezet. Heb ook een Carlo Robelli en die laat ik zoals hij is!.

‘Klus’ je veel aan je gitaar? 
Fretten polijsten, topkammetjes aanpassen,dat soort kleine klusjes durf ik wel zelf. Voor ‘ernstige zaken’, Hans Moust uit Breda.

Krassen op je gitaar; geven je gitaar karakter of ben je juist voorzichtig?
Krassen liever niet dan wel, maar maakt me niks (meer) uit .

Het schoonmaken van je gitaar; heb je een speciaal middeltje?
Stalen snaren na afloop met een droog bierviltje of met super fijn schuurpapier wat ik voor mijn nagels gebruik. Nylon snaren maak ik niet schoon. Koop, wanneer nodig, gewoon nieuwe.

Wanneer je je gitaar oppakt, speel je dan 9 van de 10 keer dezelfde riff of accoord? 
Nee nooit, er is nog zoveel meer!

Beschrijf het geluid van je gitaar.
Dat vind ik heel moeilijk te omschrijven, hangt van zoveel factoren af, zoals welke versterker(s), ‘de zaal’ , je volume (!) Probeer wel altijd een goed hoorbaar verschil te maken tussen mijn ‘humbuckers’ en de ‘singlecoils’. Daarom gebruik ik live niet te veel distortion. Wil het geluid niet laten dichtslippen. Zo is zeker ook voor de klassieke gitaar de ruimte waarin je zit erg bepalend. Mijn Kohno klinkt van zich zelf heel goed, maar wanneer ik goed ‘ingepakt’ tussen dikke gordijnen zou moeten spelen, blijft er echt veel minder van over.

Wat maakt het geluid van je gitaar; (meest doorslaggevende factor(en))?
Fenders als Fenders maar altijd met een randje! En hetzelfde verhaal voor de Gibsons. Wel ervaar ik een groot verschil wanneer ik met een plectrum speel of met het vlees van m’n vingertoppen. Gebruik ook een Dod Vibrothang en soms een heel oud Boss Chorus ensemble (die grote grijze) waarvan ik de tremolo dan diep instel om een quasi leslie effect te krijgen. (En vaak komt er altijd wel iemand vragen waar ik dat geluid vandaan haal….) Kies voor de versterking uit een Fender concert, een Tech 21, een Fender plus de luxe en zeul soms een oude Lab L5 mee. En mijn amps hebben als basis meestal wel een ‘randje’ en ‘n vleugje reverb. En wil ik cleaner, dan gewoon de volume pot wat terug. Maar wàt je wilt vertellen, met welke gitaar en met welke versterker dan ook, dààr gaat het uiteindelijk om.

Heb je weleens met je gitaar geslapen?
Heb ik leukere dingen voor!

Ooit wil ik graag nog een…
Niet meer! Ben zeer tevreden met al mijn gitaren, ze hebben allemaal een goed speelcomfort, klinken goed en ze zijn allemaal bij mijn muzikantenleven gaan horen.